carrousel
Traditionele media monopoliseren Twitter bij mediahype

Nieuwsbedrijven en individuele journalisten hebben een centrale machtspositie bij hypes op Twitter. De ‘gewone burger’ speelt in deze situatie een relatief kleine rol op het discussieplatform. Dat blijkt uit onderzoek van Middlesex University London.

De onderzoekers bestudeerden 25.000 tweets die betrekking hadden op een mediahype in India. De hype ontstond naar aanleiding van de BBC-documentaire ‘India’s Daughter’, over de verkrachting van en moord op een 23-jarig meisje in New-Delhi. Slechts 10 procent van alle tweets over de documentaire werden door ‘burgers’ verstuurd.

Britain’s Daughter
De BBC vertoonde de documentaire tegen de wens van de Indiase autoriteiten in. De Indiase media vonden de film ethisch onverantwoord en spraken van post-kolonialisme. Vaak werd in tweets de mening van Swarajya, een liberaal rechtse nieuwswebsite, aangehaald: ‘Kan je je voorstellen dat een Indiase filmmaker een documentaire zou maken over de duizenden zaken van seksueel misbruik van jonge meisjes in Rotterham tussen 1997 en 2013, en het de titel ‘Britain’s Daughter’ zou geven?’

Luidspreker
Volgens Ike Picone, docent media en journalistiek aan de Vrije Universiteit Brussel, is Twitter nog altijd een nuttig medium voor niet-journalisten: ‘Twitter maakt het burgers en organisaties mogelijk bepaalde zaken op de media-agenda te zetten. Zo hoef je niet meer met duizenden tegelijk de straat op. Denk bijvoorbeeld aan #MeToo. Dat zit nu al ettelijke maanden in de nieuwscyclus. Twitter is een luidspreker voor bepaalde bewegingen, en maakt de media-agenda indirect democratischer.’

Verandering
Toch lijken deze bewegingen selectief te worden opgepikt door verschillende media, en niet een representatieve afspiegeling te zijn van wat er onder de bevolking speelt. Picone denkt dat dit niet strikt nodig is: ‘Mijn aanvoelen is vooralsnog dat Twitter geen noemenswaardige impact heeft op democratische structuren. Ons politiek systeem is door sociale media nog niet echt veranderd. We stemmen niet via Twitter en de discussies op Twitter zijn geen onderdeel van officiële debatten. Ons mediasysteem is wel in sterke verandering, en die zijn we als communicatiewetenschappers volop aan het onderzoeken.’

05 - 04 - 2018 |
Bart Josten