‘Coming soon…’ – over nieuwsgierigheid en tijd

Flickr, John Voo (CC BY 2.0)
06 - 04 - 2018 ► 14:54



U bent, als lezer, op een bepaalde manier geprikkeld om dit interview te lezen. En waarom ook niet? Met slechts één muisklik heeft u het complete artikel tot uw beschikking. “Tijd is een belangrijke factor bij nieuwsgierigheid”, aldus psychologe Marret Noordewier (1981). Want stel dat u nu gevraagd wordt vijf minuten te wachten alvorens verder te lezen. Er komt een zandloper in beeld die langzaam aftelt. Vindt u de nieuwsgierigheid dan vervelender?  

“De ervaring van nieuwsgierigheid is relevant voor bijvoorbeeld teasers: reclames of communicatie waarin iets nieuws wordt beloofd, maar waarvan het nog niet duidelijk is wat het is”, vertelt psychologe Marret Noordewier (1981), onderzoeker aan de Universiteit Leiden. “Het gaat om situaties waarin mensen nieuwsgierig zijn, maar waar het even duurt voordat ze de informatie kunnen vinden om de nieuwsgierigheid op te lossen.”

Kunt u kort uitleggen wat uw onderzoek inhoudt?

“Kortgezegd hebben we participanten nieuwsgierig gemaakt naar een filmpje. Dit hebben we gedaan door ze slechts gedeeltelijke informatie aan te bieden over de uitkomst, namelijk dat het iets bruins zal tonen. Eerder onderzoek laat zien dat dit soort gedeeltelijke informatie een information gap creëert, wat nieuwsgierigheid opwekt. Vervolgens moest een deel van de participanten één minuut wachten en een ander deel dertig minuten voor zij het filmpje te zien kregen. Resultaten laten zien: hoe meer tijd, hoe minder prettige gevoelens.”  

Uit een deel van het onderzoek volgt ook dat mensen die langer hebben gewacht op de video, deze uiteindelijk als negatiever beoordelen. Wat is de relevantie hiervan?

“We moeten meer onderzoek doen om te weten of dit een robuust effect is, want we vinden dit slechts in één van de twee studies waar dit is gemeten. Maar met name in de context van meer alledaagse voorbeelden zoals teasers kan dit relevant zijn. Als een campagne is opgezet om mensen nieuwsgierig te maken over een nieuw product, is het niet gewenst als door het relatieve lange wachten mensen het product lager zouden beoordelen.”  

De ene persoon is van nature meer nieuwsgierig aangelegd dan de ander en dus lijkt het lastig om hier een uitspraak over te kunnen doen. Hoe heeft u dit opgelost?

“We hebben mensen op basis van toeval geplaatst in de groep die één minuut respectievelijk dertig minuten moesten wachten. Doordat zij gelijk verdeeld zijn, worden eventuele effecten van individuele verschillen ‘uitgemiddeld’.”

Denkt u dat bij deelnemers die in plaats van een minuut of dertig minuten een paar uur moeten wachten, de nieuwsgierigheid juist weer af zal nemen?

“Wat relatief lang is in de ene situatie hoeft dat niet per se te zijn in een andere situatie. Een half uur wachten op een antwoord op een vraag is relatief lang, maar een half uur wachten op de onthulling van een teasercampagne is niet zo lang; dus het ligt eraan in welke context de tijd wordt geplaatst. Maar ja, ik denk wel dat als iets heel lang duurt dat mensen de situatie meer zullen loslaten en wellicht niet meer nieuwsgierig zijn.”

De deelnemers moesten wachten op een filmpje, en dus iets positiefs (vermaak). Denkt u dat er verschil in de uitkomsten zal komen wanneer mensen moeten wachten op iets negatiefs, zoals doktersuitslagen?  

 “Leuke vraag! Literatuur over informatievermijding voorspelt dat mensen negatieve uitkomsten, zoals doktersuitslagen, soms juist liever vermijden. Maar andere literatuur blijft nieuwsgierigheid als een sterke motivator zien. Dit is tegenstrijdig. Er zijn waarschijnlijk andere factoren die dit soort effecten beïnvloeden, bijvoorbeeld hoe relevant de uitkomst voor je is. We zijn er nu mee bezig dit te onderzoeken!”

Coming soon… dus

Femke Heijmans



Geen reacties mogelijk.

artikelen van Femke Heijmans:
‘Coming soon…’ – over nieuwsgierigheid en tijd
Hoog opgeleide Europese migranten minder geïntegreerd