Dronelessen vanwege vraag uit bedrijfsleven

Foto: DFSB DE (Flickr: CC BY-SA 2.0)
12 - 05 - 2017 ► 10:37



Les over drones – op het ROC Twente zijn ze het van plan. Mbo-4-leerlingen schrijven zich massaal in voor vakken creative droning. Bert-Jan Grobben, manager Toetsingskamer van Samenwerking Beroepsonderwijs en Bedrijfsleven (SBB), onderzoekt in hoeverre de vakken aansluiten bij de wettelijke kaders die de overheid eraan gesteld heeft.

Waarom is het zo belangrijk dat er les wordt gegeven in creative droning?
“Er komt steeds meer vraag vanuit het bedrijfsleven. Branches zijn actief op zoek naar gespecialiseerde ‘dronepiloten’ die kunnen omgaan met techniek, veiligheid en hoe ze de drones zo effectief mogelijk kunnen inzetten. Wanneer een makelaar bijvoorbeeld een huis wil verkopen, zou hij een gespecialiseerde dronepiloot kunnen inhuren die vanuit de lucht een mooi filmpje van het huis kan maken. Of een reclamebureau zou een dronepiloot kunnen inhuren voor het maken van een reclamefilmpje.”

Wat leren de leerlingen in deze vakken?
“Ontzettend veel. De vakken zijn zeer praktisch gericht. Iedereen krijgt zo’n ding wel de lucht in en vliegt ermee weg, dat is niet zo spannend. In deze vakken leren de leerlingen het hele proces. Van het opstellen van de werkwijze van de vlucht tot het schrijven van een scenario voor het filmpje tot het leveren van de gemaakte data. Maar er is ook aandacht voor belichting en perspectief. Én natuurlijk hoe je veilig om moet gaan met de drones.”

Wat onderzoekt u precies?
“Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft vastgestelde kaders waaraan een keuzevak of een mbo-opleiding moet voldoen. De vraag naar creative droning komt voort uit wensen van het onderwijs en het bedrijfsleven. Steeds meer bedrijven zetten drones in bij het maken van filmpjes voor verschillende doeleinden. Bedrijven en mbo-instellingen doen samen een aanvraag voor ontwikkeling van gericht onderwijs. Wanneer ze dit hebben opgesteld, kijkt de Toetsingskamer of het past binnen de vastgestelde kaders van het ministerie. Ik kijk bijvoorbeeld of het vak op juiste competenties ingaat.”

Waarom worden deze vakken alleen in het mbo aangeboden?
“Ze zouden ook wel voor het hbo kunnen worden ontwikkeld, maar dan moet er een onderzoekscomponent aan vast zitten. Dan ga je er veel meer ‘meta’ boven hangen. Het mbo is veel praktischer. Het gaat dan puur om het vliegen met een drone en mooie producten afleveren. Het is heel erg toegepast onderwijs: gewoon vliegen en doen.”

Komt er ooit een volledige mbo-opleiding tot dronepiloot?
“Een hele opleiding ervan maken is bijna niet mogelijk, daarvoor is het net een te specifieke vaardigheid. Vandaar de ontwikkeling van een keuzedeel dat gekoppeld wordt aan een zekere opleiding, zoals Mediavormgeving.”

Wanneer starten de vakken van creative droning?
“Op dit moment wordt er nog gekeken of de vakken vallen binnen de kaders van het ministerie van OCW. Dat is er nog niet doorheen. We hopen erop dat leerlingen komend schooljaar kunnen starten met deze vakken.”

Willemijndekker



Geef een reactie

artikelen van Willemijndekker:
Dronelessen vanwege vraag uit bedrijfsleven
Vingerprik voor betere behandeling depressie