carrousel
Vrouwelijke docent krijgt slechtere evaluatie

Studenten geven lagere scores aan docentes dan aan hun mannelijke collega’s. Die conclusie trekken drie onderzoekers van het International Institute of Social Studies (ISS) in Den Haag. Zij onderzochten 650 evaluaties van vakken aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Leeftijd en etniciteit bleken geen invloed te hebben op de beoordeling van docenten, maar hun geslacht wel. Om uit te sluiten dat de beoordelingen werden beïnvloed door de inhoud  van het vak, keken de onderzoekers naar vakken die door meerdere docenten werden gegeven. Uit de evaluaties die studenten aan het eind van een collegereeks invullen, bleek dat de mannelijke docenten de voorkeur kregen.

Stereotypen
“Ik heb het zelf ook vaak meegemaakt,” zegt prof. dr. Belle Derks. “Dat je als vrouwelijke docent heel erg je best doet , maar gewoon niet serieus genomen wordt.” Derks is hoogleraar Sociale en Organisatiepsychologie aan de Universiteit Utrecht en gespecialiseerd  in negatieve stereotypering van vrouwen in werk- en opleidingssituaties. “De competenties van vrouwen worden eerder in twijfel getrokken, zeker in zo’n typisch mannenberoep als hoogleraar. In Nederland is maar 17 procent van de hoogleraren vrouw.”

“Het heeft allemaal te maken met stereotypen,” gaat Derks verder. “Een docent moet af en toe dominant zijn, maar dat past niet bij de genderrol van vrouwen: zij horen verzorgend en warm te zijn. En we verwachten niet alleen dat vrouwen zo zijn, maar we accepteren het ook niet als ze anders zijn. Dus een dominante docente creëert negatieve emoties bij studenten. En dat zorgt ervoor dat vrouwen minder goede evaluaties krijgen dan mannen.”

Evaluaties op de schop?
“Er komt meer en meer bewijs dat de evaluaties niet contextvrij zijn,” zegt Natascha Wagner, een van de onderzoekers. “Zo worden docenten soms beter beoordeeld omdat ze knapper zijn of hogere cijfers geven. Ik pleit voor een andere manier om de kwaliteit van docenten te meten. De evaluaties zouden minder gericht moeten zijn op de docent en meer op hoeveel de student heeft geleerd.”

Derks ziet niet zoveel heil in het aanpassen van de evaluaties. “Ik denk dat je er op korte termijn niets aan kunt doen dat studenten zo evalueren en je wilt als opleiding ook in staat zijn te signaleren of er docenten zijn die stelselmatig onderpresteren. Maar het is belangrijk om je ervan bewust te zijn dat evaluaties niet altijd even betrouwbaar zijn. De universiteiten waar ik gewerkt heb, nemen die beoordelingen altijd met een korreltje zout.”

17 - 03 - 2016 |
Kristien de Ruiter