Neanderthaler niet dom

Foto: Poo-tee-weet via Flickr
20 - 05 - 2014 ► 12:24

De Neanderthalers waren net zo slim als hun tijdgenoten, dat blijkt uit een groot archeologisch onderzoek. De ‘holbewoners’ worden vaak vergeleken met hun ‘opvolgers’ in plaats van met de voorouders van de moderne mens, dat levert een beeld op dat niet klopt. Wil Roebroeks (Universiteit Leiden) en zijn Amerikaanse collega Paola Villa concludeerden dit afgelopen week in Plos ONE.

Neanderthalers zijn van alle uitgestorven menstypen het meest onderzocht. Uit al die onderzoeken is een beeld ontstaan dat Neanderthalers ‘domme holbewoners’ waren. Roebroeks en Villa maakten een archeologische analyse van Neanderthalers in Europa en Azië en hun tijdgenoten (de moderne mens in Afrika) van 350.000 tot 40.000 jaar geleden. Ze analyseerden hun techniek en gedrag. De onderzoekers ontdekten dat de verschillen tussen de Neanderthalers en hun tijdgenoten niet groot waren. Ze waren dus helemaal niet zo ‘dom’ als voorheen werd beweerd.

T-Ford en een Ferrari
De techniek en gedrag van Neanderthalers vergelijken met die van de moderne mens is alsof je een T-Ford uit het begin van de 20ste eeuw vergelijkt met een Ferrari van nu. Daar komt volgens Roebroeks en Villa het vertekende beeld vandaan. Door deze kromme vergelijking is volgens de onderzoekers de Neanderthaler ten onrechte gestereotypeerd.

Laurent Frantz, evolutiebioloog van de Universiteit van Wageningen, vindt het onderzoek van Roebroeks en Paola Villa ‘zeer relevant’. ‘Naar mijn mening is deze studie een belangrijke stap richting een meer relevante wetenschappelijke benadering in de Archeologie (het testen van aannames). Maar nog meer een stap richting de ondergang van de vooroordelen in archeologische wetenschappen.’