carrousel
Geweldgame aantrekkelijk na frustratie

Als de kans klein is om gepakt te worden is de verleiding soms groot om iets te doen wat eigenlijk niet mag. Wanneer dit vervolgens onmogelijk wordt gemaakt kan dat frustratie opleveren. Deze frustratie kan ervoor zorgen dat je liever virtuele karakters in elkaar slaat of neerknalt dan een vredelievende game speelt.

Niet meer kunnen frauderen, liever gewelddadig gamen

Dit toonde het onderzoek van Brad Bushman  en zijn collega’s van de Ohio State University aan. Studenten die eerst de kans hadden om ongestraft en onopgemerkt te frauderen bij een toets of te stelen, waarbij die kans vervolgens werd ontnomen, gaven significant vaker de voorkeur aan gewelddadige videogames dan studenten die wel nog steeds konden frauderen of stelen en studenten die deze kans überhaupt niet hadden gehad. De resultaten verschenen deze week in Psychological Science.

Het verschil in waardering van gewelddadige spellen tussen de eerste groep en de laatste twee was op een 10-puntsschaal gemiddeld twee punten.

Games als uitlaatklep

Bushman verklaart dit als volgt: “Mensen denken dat ze gewelddadige games als uitlaatklep kunnen gebruiken. Gewelddadige spellen geven ons de kans om ons agressief te gedragen in een virtuele wereld, dit is aanlokkelijk wanneer je gefrustreerd bent.” Mensen denken dat dit kan helpen om de frustratie weg te krijgen, maar volgens de onderzoeker werkt dit niet: “Doordat het niet helpt om de frustratie weg te krijgen, worden mensen nog bozer en agressiever.”

Of preventie van stelen kan leiden tot frustratie bij potentiële dieven, en of dit vervolgens kan zorgen dat ze agressief worden, durft Bushman niet te zeggen. “Dit hebben we niet onderzocht. Boze mensen gedragen zich vaak impulsief en denken niet na over de consequenties van hun gedrag. Het is dus mogelijk.”

 

 

15 - 03 - 2013 |
robins