carrousel
Fastlane: nieuw middel in de strijd tegen files
27 - 03 - 2013
Gert-Jan Verstegen
Freelance journalist | ANP | BesteProduct.nl | Student Nederlandse taal en letterkunde | Universiteit Leiden

Voor veel mensen vormen ze een dagelijkse ergernis: files. Slecht voor een goed humeur, slecht voor het milieu en slecht voor de economie. Femke van Wageningen-Kessels van de TU Delft heeft daar wellicht een oplossing voor: Fastlane. Een model dat files kan voorspellen, “want files oplossen is veel moeilijker.”

Samen met Thomas Schreiter en Yufei Yuan promoveerde Van Wageningen vorige week op een model om files een half uur tot een uur van tevoren te voorspellen: “Het is een beetje te vergelijken met een weersvoorspelling, maar dan voor op de weg.” Op het moment dat Fastlane een file voorspelt, worden vrachtwagenchauffeurs en automobilisten geïnformeerd over alternatieve routes. Dit gebeurt bijvoorbeeld via de matrixborden op de weg. Ook kunnen stoplichten op toeritten zorgen voor een betere doorstroming. Op die manier kan filevorming worden tegengegaan.

Uitkomst voor de Rotterdamse haven

De onderzoekers van de TU Delft hebben het model uitgeprobeerd op de A15 bij Rotterdam. Een drukke weg, omdat daar veel vrachtwagens in en uit de Rotterdamse haven rijden. Het gemeentelijk havenbedrijf heeft het onderzoek medegefinancierd en wil al op korte termijn verder met het systeem.

Fastlane registreert met lussen in de weg de hoeveelheid verkeer. “In normale omstandigheden is er geen verschil tussen vrachtwagens en auto’s. Maar bij een file kunnen er op de plek van één vrachtwagen wel drie auto’s staan”, aldus de onderzoekster. Door het vrachtverkeer naar de parallelbaan te sturen of op rustigere tijden te laten rijden, heeft de rest van het verkeer er geen last van.

Alleen Fastlane is niet genoeg

In de toekomst moeten smartphones en slimme navigatiesystemen de Fastlane-voorspellingen meenemen in hun route. Iets waar de ANWB ook voor pleit, aldus persvoorlichter Markus van Tol. De automobilistenbond steunt het idee van Fastlane, maar zegt wel dat enkel een nieuw systeem onvoldoende is. “Om het verkeer beter te spreiden moeten buffers gemaakt worden op snelwegen, evenals het normale wegennet dat beter aansluiting moet vinden op de snelweg.” Er kunnen bijvoorbeeld files ontstaan op parallelwegen, als deze vol liggen met rotondes. Om van een secundaire route een aantrekkelijk alternatief te maken moet ook daarin geïnvesteerd worden.

27 - 03 - 2013 |
Gert-Jan Verstegen
Freelance journalist | ANP | BesteProduct.nl | Student Nederlandse taal en letterkunde | Universiteit Leiden